check
מחקר | מרכז פרויד

מחקר

חוקרים ומחקרם במרכז פרויד

פרופ' אוריה תשבי

עורכת מחקר על "תפקידם של רגשות המטפל ביצירת קרעים ותיקון בברית הטיפולית, והשפעת תיקון על יכולת ויסות רגשי של המטופל" (מענק של הקרן הלאומית למדעים, לארבע שנים). המחקר מתבסס על טיפולים דינאמים קצרי מועד  במודל של  suportive expressiv psychotherapy. הטיפולים מתקיימים במרכז פרויד ובמהלכם נאספים נתונים ממטפלים ומטופלים. המחקר מתמקד בהשפעת העברה נגדית על התהליך הטיפולי ובאופן בו חלים שינויים בויסות רגשי במהלך טיפול פסיכודינאמי.

Publications

Edited Books

Wiseman, H. & Tishby O. (2015) (eds). The Therapeutic relationship: Innovative  investigations. London: Routledge.

Tishby, O. & Wiseman, H. (2018).  Developing the therapeutic relationship: Integrating case studies, research and practice. APA Books.

Cover of Developing the Therapeutic Relationship (medium)

http://www.apa.org/pubs/books/4317495.aspx

Chapters in Books

Bamberger, E. & Tishby, O. (2017). Treating parents of adolescents: A relational approach. Chapter in an edited book by Prof. Esther Cohen: Working with parents (Hebrew).        

Wiseman, H. & Tishby, O. (2018). Core Conflictual Relationship Theme (CCRT). In A.      Wenzel  (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Abnormal and Clinical Psychology. Thousand Oaks, CA: Sage.

 

Articles in peer reviewed journals     

Messer, S., Tishby, O. and Spillman, A. (1992).  Taking context seriously in  psychotherapy   research:  Relating therapist interventions to patient progress  in brief  psychodynamic therapy.  Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol. 60,  678-688.                                                                

Tishby, O &  Messer, S. (1995).  The relationship between plan  compatibility  of    therapist interventions and patient progress: A comparison  of two plans. Psychotherapy Research, 5(1), 76-88.                                                                                                                                   

Faigel, H., Sznajderman, S. , Tishby, O., Turel, M., and Pinus, U. (1995).  Attention  deficit disorder in adolescence - a review. Journal of Adolescent Health Care, 16(3), 174-184.                                                                                                                                                             

Shefler, G., & Tishby,  O.  (1998). Interjudge reliability and agreement about  the  patient's central issue in time-limited psychotherapy (TLP) and its  relation to patient outcome. Psychotherapy Research, 8(4),  426 -438.                                                                                       

Tishby, O. ,Turel, M., Gumpel, O.,  Pinus, U., Ben-Lavy, S., Winokour, M. (2001). Help-seeking attitudes among Israeli  adolescents.  Adolescence, 36, (142),  249-264.

 Shtokman, D& Tishby, O. (Alphabetical). (2004). (In Hebrew). Is this the son I prayed for ?  a reunion between father and his adolescent son. Sichot- Israel Journal of Psychotherapy, 18(2), 164- 173.                                                                                                                                              

Tishby, O., Assa, T  & Shefler, G. (2006). Patient progress in two  cases of  Time Limited Psychotherapy. Psychotherapy Research, 16(1),  80-90.                                                                                                                                                                 

Tishby, O., Raichick, I. & Shefler, G(2007). Changes in interpersonal conflicts among adolescents in psychodynamic therapy. Psychotherapy Research, 17(3),  297-304.

 Dayan-Farchi, Y. & Tishby, O. (2009). Changes in mothers' subjective experience of   their relationship with their eldest child, following the birth of the second child.  Society and Welfare  (Hevra Verevacha), v. 29 (2-3),  311-338 (Hebrew).                                                                 

 Haj-Yahia, M.M, Tishby, O., & de Zoysa, P. (2009). Post-Traumatic stress disorder   among Sri- Lankan university students as a consequence of their exposure to family violence. Journal of Interpersonal Violence, 24, 2039-2056.                                                                                                                                                                             

Atzil, D., Shefler, G., Dvir, S. & Tishby O. (2011). Changes in rigidity of interpersonal patterns among adolescents in psychodynamic psychotherapy.  Psychotherapy Research, 21(6), 685-697.                                                                                                                              

Tishby, O. (2011).  The development of a “professional self”  within relationships. Sichot:  Israel Journal of Psychotherapy, December issue (Hebrew).                                                          

Tishby, O., &  Vered, M . (2011). Countertransference in the treatment of adolescents and its manifestation in the patient-therapist relationship. Psychotherapy Research, 21 (6),621-630.  

Wiseman, H.,  Barber, J. & Tishby, O. (2012). Collaboration in psychodynamic therapy.  Special issue of Journal of Clinical Psychology: In Session, editor: John Norcross ,68 (2), 136-145.

 Atzil – Slonim, D., Shefler, G., Slonim, N. and Tishby, O. (2013). Adolescents in psychodynamic therapy: Changes in internal representations of relationships with parents. Psychotherapy Research, 23(2), 201-217.

Tishby, O. & Wiseman, H. (2014). Types of countertransference dynamics:  An exploration of their impact on the client-therapist relationship. Psychotherapy Research 24(3), 360-375.  Special issue: Innovative methods in studying the therapeutic relationship. Guest editors: Hadas Wiseman & Orya Tishby

Wiseman, H. & Tishby, O. (2014). Client attachment, attachment to the therapist and client-therapist attachment match:  how do they relate to change in psychodynamic psychotherapy? Psychotherapy Research, 24 (3), 392-406.   Special issue: Innovative methods in studying the therapeutic relationship. Guest editors: Hadas Wiseman & Orya Tishby.

Wiseman, H., & Tishby, O. (2014). Introduction to special issue: The Therapeutic Relationship - Multiple Lenses and Innovations. Psychotherapy Research, 24 (3), 251-256.   This special issue has been  published as a book by Taylor and Francis in March, 2015.

Atzil Slonim, D. Tishby, O. and Shefler, G. (2015). Internal representations of the therapeutic relationship among adolescents in psychodynamic psychotherapy. Clinical Psychology and Psychotherapy, 22 (6), 502-515.                                                                                      

Gross, R.,  Glasser, S.,  Elisha, D., Tishby, O. Jacobson, D., Levinson, G., Ponizovsky A. (2015). Validation of the Outcome Questionnaire (OQ-45): Hebrew and Arabic Versions Adapted for Use in Israel. Israel Journal of Psychiatry. 52 (1), 33-39. 

Schattner, E., Tishby, O. & Wiseman, H. (2016) Relational Patterns and the Development of the Alliance: A Systematic Comparison of two Cases. Clinical Psychology & Psychotherapy, 24, 555–568.                                  

 Atzil Slonim, D. Wiseman, H. & Tishby, O. (2016). Relationship  representations and change in adolescents and emerging adults during psychodynamic psychotherapy.   Psychotherapy Research,   26(3), 279-296. 

Mallinckrodt, B., Choi, G., Levy, K. N., Petrowsky, K., Sauer, E. M., Tishby, O.  & Wiseman, H. (2016). Pseudo-secure vs. individuated-secure client attachment to therapist: Implications for therapy process and outcome. Psychotherapy Research

 Yonatan, R., Tishby, O. & Wiseman, H. (2017). Therapists’ honesty, humor styles, playfulness, and creativity as outcome predictors: A retrospective study of the therapist effect. Accepted for publication, Psychotherapy Research.

Romanelli, A., Tishby, O. & Moran, G.S.(2017).  “Coming home to myself”: A qualitative analysis of changes in therapists' experience and interventions following training in theater imrovisation skills. The Arts in Psychotherapy, 53, 12-22.

 Wiseman, H. & Tishby, O. (2017). Applying Relationship Anecdotes Paradigm Interviews to Study Client-Therapist Relationship Narratives: Core Conflictual Relationship Theme Analyses. Special Section: Narrative measures in psychotherapy. Psychotherapy Research, 27(3), 283-299.

Yamin, A., Yerushalmi, H., Roe, D. & Tishby, O. (2017). The contribution of relational characteristics in the supervisory relationship - to supervisees’ sense of self efficay and to their rehabilitation  work in mental health . Welfare and Society, 37 (3), 555-582 (in Hebrew).

Midgley, N., Capella, C., Goodman, J. Lis, A., Noom, M. & Tishby O. (2018). Introduction to the special section on child and adolescent psychotherapy research.  Psychotherapy Research, 28 (1), 1-2. 

Romanelli, A. Tishby, O., Moran, G.    (2018). I'mprovisation - a qualitative investigation of the subjective experience of   Improvisational moments by therapists in the clinical hour .  accepted for publication in ; Psychoanalytic Dialogues.

 

תלמידי המחקר במכון:

רפאל יונתן

דוקטורנט במחלקה לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית. בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ומנהל עסקים (B.A) מהאוניברסיטה העברית וכן שני תארים שניים. האחד בפסיכולוגיה קלינית (M.A) ווהשני במנהל עסקים (MBA)  מהאוניברסיטה העברית גם כן. בוגר הפרקטיקום וההתמחות בפסיכולוגיה קלינית במרכז לבריאות הנפש "טלביה". כיום הפסיכולוג של היחידה לטיפול יום "ברזיל" בירושלים. פעיל בארגון "בנפשנו" למען פסיכותרפיה ראויה בשירות הציבורי בישראל וחבר וועד החטיבה הקלינית בהסתדרות הפסיכולוגים.

 על המחקר:

המחקר עוסק בפסיכותרפיה מפרספקטיבה דינמית, עלות תועלת של טיפול פסיכולוגי, משתנה המטפל וכן בתיאוריה פסיכואנליטית. נושא מחקר הדוקטורט הוא : כנות, משחקיות, יצירתיות והומור כמשתני תוצאה, תהליך ומטפל בפסיכותרפיה. המחקר מתקיים בהנחייה משותפת של פרופ' גבי שפלר ופרופ' אוריה תשבי.

 

פרסומים: 

Yonatan-Leus, R., Tishby, O., Shefler, G., & Wiseman, H. (2017). Therapists’ Honesty, Humor Styles, Playfulness, and Creativity as Outcome Predictors: A Retrospective Study of the Therapist Effect. Psychotherapy Research.http://dx.doi.org/10.1080/10503307.2017.1292067

יונתן לאוס ר' (2013) החלום הציוני הטרום טראומטי, עיון פרוידיאני במדרשי השם ציון במקרא. מארג ד: 177-192. 

 

מעיין אברג'יל

חקרה את הבסיס הביולוגי של דיכאון ומאניה דפרסיה וכיום חוקרת היבטים שונים של טיפול דינאמי. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וקוגניציה בהצטיינות יתרה, אוניברסיטת בן גוריון ותואר שני בפסיכולוגיה קלינית, האוניברסיטה העברית. סיימה פרקטיקום קליני במרכז לילד והמשפחה בקריית יובל, כיום מטפלת במסגרת מחקרים הנערכים במרכז פרויד. 

על המחקר:

חוקרת את השפעת תפיסת המטפל את מערכת היחסים עם המטופל על תהליכים ותוצאות בטיפול. 

תומר מירון

פסיכולוג קליני מדריך. עובד כפסיכולוג ראשי בפנימיית הרי ירושלים ובקליניקה פרטית בירושלים. מדריך בקורס דיאגנוסטיקה א-ב לתואר שני בבפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית. המחקר בוחן את העולם הפנימי של ילדים שעברו טראומה מורכבת וטראומה יחידה באמצעות מבחן הרורשך. 

על המחקר:

המטרה המרכזית של המחקר היא לאפיין את תמונת הרורשך של ילדים שעברו טראומה, תוך שימת דגש על משתני רורשך ספציפיים המתארים היבטים שונים בתפקוד הנפשי, ועל הבחנה בין טראומה מורכבת ופשוטה. מצוקות פוסט טראומתיות מתאפיינות במנגנונים של הכחשה, דיסוציאציה והמנעות, המקשים על הערכה מדוייקת של המצוקה בדרכים של דווח עצמי. מבחן הרורשך, בהיותו כלי השלכתי תקף המסייע לעורר גישות ותכנים לא מודעים, מהווה דרך הערכה משלימה לשיטות הערכה של דווח עצמי. יתרה מזאת, הרורשך הינו כלי המתבסס על תיאוריות פסיכו-אנאליטיות ומשמש להערכה של התפתחות יכולות בנפש. בכך, יכול הרורשך לסייע להערכה מקיפה יותר של השפעת פגיעה טראומתית על התפתחות של ילדים בתחומים של תפקודי חשיבה, וויסות רגשי, והפנמה של ייצוגי אובייקט ויחסים.

על אף עיסוק נרחב במחקר ברורשך של מבוגרים שעברו טראומה הרי שממצאי המחקר על רורשך של ילדים שנחשפו לטראומה הם דלים ומעלים צורך במחקר סיסטמטי הממוקד באוכלוסייה זו. אחד מההיבטים של מחקרי רורשך של טראומה עד כה התייחס לאינדקס תוכן-טראומה ברורשך המורכב מכמותם היחסית של התכנים הנתפסים כקשורים לטראומה (TCI =An+Bl+Sx+Ag+Mor/R). אינדקס זה נמצא כבעל תוקף בהקשר של הפרעה פוסט טראומתית במבוגרים ובהקשר של מבוגרים שעברו ניצול מיני, אך טרם נבדק באוכלוסייה של ילדים. הצורך במחקר מקיף הנוגע להשפעה של טראומה על תהליכים התפתחותיים ועל עולמם הפנימי של ילדים, מקבל משמעות גדולה יותר עם העיסוק הנרחב בספרות במושג של טראומה מורכבת. בעשרים השנים האחרונות הולכת וגדלה הספרות העוסקת בהשפעות השונות העשויות להיות לטראומה כרונית בילדות (המכונה: טראומה מורכבת) לעומת חשיפה לטראומה "חד- פעמית", שאינה כרונית או שאינה על רקע בינאישי. עם זאת, הספרות המחקרית המשווה בין סוגי טראומות אצל ילדים היא דלה ונמצאת בשלבים ראשונים.

המחקר הנוכחי יבחן משתני רורשך המתארים תהליכים נפשיים של חשיבה, וויסות וייצוגים מופנמים, אצל ילדים שעברו טראומה מורכבת וטראומה חד-פעמית. המחקר יתייחס גם לאינדקס הטראומה ויבדוק את תוקפו ואת הספציפיות שלו בילדים. המחקר יתרום לחידוד הדמיון וההבדלים בין השפעה של חשיפה לטראומה מורכבת לבין השפעתה של טראומה חד- פעמית על העולם הפנימי של ילדים. תרומה נוספת של המחקר היא בהרחבת השימוש בחשיבה פסיכו-אנאליטית על טראומה ועל השפעתה. 

 

בניה אמיד

על המחקר:

"אנושיות בלתי רציונלית" - עיון פסיכואנליטי בחריגה הבלתי רציונלית מהעצמי ובמיזוגים הכרוכים בה